Minden ami kávézó

Kávézó blog

Kávézó blog

Kávé otthon 2. rész

avagy egy Bambino érkezett a családba

2020. december 09. - k.oszto

A bejegyzés korábbi első részében azt taglaltam, hogy milyen lehetőségeink vannak, ha jó kávét szeretnénk inni és a kedvenc kávézónk éppen zárva van. A filtertől a Nespresso-n át a kotyogóig sok mindent végignéztünk, de nem tértünk ki arra, hogy lehet-e otthon jó eszpresszót készíteni.

img_3296.jpg

Innen indultunk

Korábban, nekem az volt az elméletem, hogy kár az időt meg a pénzt költeni egy drága gépre, mivel jó kávét úgyis csak a kávézóban kapunk. Ez az elmélet meg is állja a helyét, amíg az ember Budapesten lakik, vagy legalábbis van a közelében egy jó kávézó. A fővárost elhagyva persze csökkenek az esélyeink, de szerencsére a helyzet évről évre javul, bár a jó kávézók 80%-a szerintem még mindig a fővárosban található

mo_terkep.png

Így néz ki specialty ügyben az ország - forrás: specialty.hu

Szóval egy vidéki ingatlanvásárlást követően szembesültem a problémával, miszerint az első értékelhető kávézó 25 kilométerre van a háztól, ami egy jó reggeli kávé esetében kicsit soknak tűnik. Vagyis maradnak a korábban már említett alternatív módszerek, vagy a Nespresso. Mivel a ház egy festői helyen fekszik és ideális helyszín a lelassuláshoz, és a természethez való visszatéréshez, ezért a kapszulás gépet valahogy idegennek éreztem itt. Gondoltam a ház ára és a járulékos egyéb költségek, el kell hogy bírjanak egy otthoni presszó gépet. (Természetesen egy automata gép még szóba jöhetett volna, de egyrészt az is körülbelül ez az árkategória, másrészt én nem hiszek az automata gépekben. Nem tudom mi történik a gép belsejében, nem tudom kontrollálni a folyamatot, nehezen tisztítható stb. Ha az olvasók közül automata géppel valakinek jó tapasztalata van, akkor mindenképpen ossza meg kommentben).

img_5425.jpeg

Úgynevezett nyugodt kávézás

Korábban azt gondoltam, hogy félmillió forint és kisebb szekrénnyi méret alatt nem érdemes gondolkodni, de aztán az otthoni “hagyományos” (vízpumpás) gépekkel kapcsolatos kételyemet a Kávétársaság oszlatta el, amikor a 2020-as Kávébár bazáron kóstoltam egy kis Sage géppel készített eszpresszót, és gyakorlatilag nem találtam benne hibát. (Természetesen az a gép már tökéletesen "be volt lőve" az alkalomra)

Szóval elkezdtem nézegetni az ajánlatokat, akciókat. Igazából 3 gép jött szóba (ár szerint növekvő sorrendben): a szegedi AVX kis gépei, egy Sage gép, és a One Eleven által forgalmazott Nuova Simonelli. Természetesen mindegyik gép mellé még egy normálisabb őrlő is kell. Az AVX mellett már majdnem letettem a voksom, amikor a ByBeans oldalán szembejött egy fantasztikus akció : Sage  gép + őrlő + zacc kiütő kosár + 2x2x250 gramm kávé  (Sage, illetve Bányai) összesen 149.900 Ft-ért! Ez ajándék, különösen annak a fényében, hogy a legtöbb helyen maga a gép többe kerül.

ses500btr_bcg600btr.jpg

Az akciós szett finom olasz kávéval (pont jó gyakorolni) - Forrás: bybeans.com

Néhány nap hezitálás, és (ByBeans) Ádám rábeszélése után lecsaptam az akcióra és nem bántam meg. Az első két hét tapasztalatai nagyon pozitívak, de azért a gép használatához kell egy kis tudás és elszántság.

img_5590.jpeg

Otthoni setup

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a Caffé Cagliari jóvoltából néhány éve részt vehettem egy (a partnereiknek tartott) egy napos barista gyorstalpalón. Most nagyon jól jöttek az ott szerzett tapasztalatok, meg az azóta megnézett tucatnyi Youtube video. Kezdésnek, mire a darálót körülbelül belőttem, jópár csészényi kávé a lefolyóba ment. Ráadásul megzavart, hogy a dobozban 4(!) kosár található a portafilterhez. Szimpla és dupla presszóhoz és mindegyikből szimpla és duplafalú, persze először a duplafalút találtam meg ami bolti őrölt kávéhoz való. Ehhez a játékhoz jól jött a korábban vásárolt AVX mérleg, ami időt is mér. Mikor már működött a 17 gramm kávéból 35 gramm ital kb 25-30 másodperc alatt, akkor jöhetett a tej: Az automata gőzölő szerencsére elég jól végzi a dolgát, itt csak a megfelelő beállításokat kellett kitapasztalni. És ezután jöhet a latte art gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás....

img_5594.jpeg

Ez kicsit hosszú lett, de szép a crema

Összegezve azt mondom, ha kellően elszántak vagyunk, akkor néhány hét után már rutinosan tudjuk használni a gépet.

img_5598.jpeg

Még nem latte art

És kinek való? Aki reggel szívesen szánja rá azt az 5 percet hogy igazán jó eszpresszót vagy capuccinót igyon, és nem lesz ideges, ha esetleg az első adag a lefolyóban végzi. Akinek van kedve játszani, aki szívesen megkóstol sokfajta kávét. Akit nem zavar, ha a kávékészítés után takarítani kell. Aki rászán az életéből egy napot egy home barista tanfolyamra. És aki esetleg ritkán jut el egy jó kávézóba.

Szóval nem való mindenkinek, de akinek van hozzá türelme, az nagyon meg fogja szeretni ezt a szettet.

 

További jó helyek a blog Facebook oldalán !

 

A bejegyzés trackback címe:

https://caffee.blog.hu/api/trackback/id/tr7616324854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása