Minden ami kávézó

Kávézó blog

Kávézó blog

Thaiföldi kávézók

avagy itt nem csak az idő jó, hanem a kávé is

2022. december 13. - k.oszto

“Do you like it hot or cold?”. Ez volt az a kérdés, amit körülbelül hússzor feltettek nekem az első napokban Bangkokban, mire rájöttem, hogy megspórolhatjuk ezt a kört az “I want a hot flat-white please” rendeléssel. Szóval majdnem minden italnak megvan a jeges verziója, 2 oszlop HOT ill COLD szerepel az itallapon szépen egymás mellett.

cafeamazon-thailand2-menu.jpeg

Hot or Cold?

Megmondom őszintén gondoltam, hogy Bangkokban majd találok egy két-jó kávézót, de arra abszolút nem számítottam, hogy a szépen elcsomagolt Aeropress készletet illetve a kézi örlőt egyszer sem kell használnom a három hetes utazás alatt, mivel olyan kávézókat találtam mindenütt, hogy sokszor tátva maradt a szám.

img_0938.jpeg

Letisztult belső tér

A legelső felismerés az volt, hogy a legtöbb kávézónak van egy nagyon egyedi, kidolgozott stílusa. Ha jobban belegondolunk Budapesten az összes specialty kávézó többé kevésbé egyforma: Vegyél egy 20-50 négyzetméteres helyiséget, rendezd be viszonylag egyszerűen (ne használj élénk színeket), legyen egy pult, rajta a géppel, egy vagy maximum két őrlővel, aztán nagyjából készen is vagyunk. És esetleg még rakj ki néhány kávés könyvet vagy folyóiratot.

img_1660.jpeg

Barlangba dobolok... (igen ez egy kávézó bejárata)

Ezzel szemben Thaiföldön abszolút  nem ez a helyzet: voltam tiszta króm kávézóban, pasztelles baba házban, japán teaházhoz hasonló stílusban megépítettben, kávéztam kis vízesés mellett, úgy hogy aranyhalak úszkáltak a lábamnál, de voltam barlangszerű kávézóban, vagy olyanban ami teljesen egybe volt nyitva az utcával. De olyannal is találkoztam, hogy - gondolom jobb ötlet híján- az üzlet közepébe beraktak egy  DJ pultot. 

img_1601.jpeg

Last night a DJ saved my life...

Szóval mintha ott az lenne a trend, hogy ha kávézót nyitsz, akkor semmi kommersz, mindenképpen legyen egy egyedi koncepciód, ami köré építed az üzletet.

img_1544.jpeg

Chill coffee

De ejtsünk szót a technikáról is. A 3 őrlő az eszpresszóhoz szinte alapnak számít, és emellé belefér még egy vagy kettő a slow coffehoz. És persze emellé a 3 karos gép dukál, ami lehet La Marzocco vagy Victoria Arduino, de akár egy kis szériás gép is, amit még sohasem láttam. (Pl XLVI Steamhammer…)

img_1536.jpeg

XLVI

És persze van V60, vagy szifon(!) is, amit itt ittam először. Persze ekkora rákészüléssel jó kávék készülnek, a három hét alatt egyszer, egy pláza pékségben ittam rossz kávét, a többi az a jó vagy nagyon jó kategóriába esett.

img_1913.jpeg

Ez a pult is fel van setupolva rendesen 

Én többször, több fórumon elmondtam, hogy Budapesten micsoda kávézó kultúra van, és hogy el vagyunk kényeztetve (amit továbbra is igaznak tartok), de azért a thaiföldi utazás új távlatokat nyitott, hogy merre lehet tovább fejlődni,  mik a lehetőségek. (Nyilván ennek van egy gazdasági, pénzügyi vetülete is, de ez túlmutat ennek a cikknek a keretein)

img_0943.jpeg

A kis üvegcsékben az mind különböző kávé

Az italválaszték is nagyon érdekes. Van egyrészt a megszokott espresso, americano, capuccino, latte (friss tejjel!) esetleg filter vonal (hidegen és melegen), de van a helyi irány miszerint MINDENT bele lehet tenni a kávéba. A narancslé alapvető, de mehet bele citrom, szénsavas málna, licsi, bármi amit el tudunk képzelni. Jó sok jég és kész a frissítő ital, amit a konstans 30 fokban szívesen fogyasztanak a helyiek.

cde517e9-49c9-43fc-ac5d-ed7dacfae5dc.jpeg

Nem kóla, kávé

MIndezt szigorúan 3 decis műanyag pohárban, szívószállal amit mindenképpen beleraknak még egy kis nejlon zacskóba, hogy könnyebben lehessen vinni az utcán. (A bálnák meg csendesen zokognak a víz alatt)

img_1378.jpeg

Mindent, mindennel

Ja és a legfontosabb a kávé. Mivel Thaiföld a világ 20. legnagyobb kávétermelő országa (közel annyit termelnek mint Kenya vagy El Salvador) ezért adja magát, hogy elsősorban hazai kávéval dolgoznak, a külföldi kávé mindig extraként jelenik meg a kávézóban. Kicsit én úgy éreztem, mint nálunk a borhelyzetet. Az emberek 98%-ban magyar bort isznak, ha előkerül egy-egy külföldi bor arra mindig felkapjuk a fejünket. Kifejezetten világos pörköléssel nem nagyon találkoztam inkább a medium vagy a dark roast a jellemző.

img_2173.jpeg

Hazai és külföldi 

Szóval összegezve azt gondolom, hogy egy thaiföldi utazás alapvetően hatalmas élmény, de ha valaki kávérajongó, akkor ezt az élményt tudja fokozni a jobbnál jobb kávézók látogatásával.

A témában érdemes meghallgatni a Sztorik a kávézóból podcast vonatkozó epizódját, vagy felkeresni a blog Facebook oldalát még több fényképért.

A bejegyzés trackback címe:

https://caffee.blog.hu/api/trackback/id/tr9118000828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása